Avatar!

Det är bara att inse, redan på måndagen kom SMS:et från CDON att den var packad och skickad, och av... antagligen juridiska skäl fick den inte komma fram idag (eftersom den släpps imorgon)... men ja, imorgon kommer den alltså!

Jag hatar lite att jag tyckte den var så bra som jag tyckte... åtminstone eftersom det inte känns som det går att tycka det utan att känna sig som en död fisk som flyter med strömmen och tycker som alla andra.

Till skillnad från många hade jag ingen koll på den alls egentligen innan jag såg den. Jag såg trailern när jag skulle se en annan film på bio och den spontana tanken var: "okej... den där verkar ju liiite väl... men jag ska nog se den, bara för att inte dömma den på förhand, den kan antagligen bara vara bättre än jag tror".

Och så var det! Den överlägset finaste filmen någonsin. Trailern är tyvärr patetisk och jag förstår inte riktigt vad de som klippte ihop den tänkte med. För jag tycker den är sjukt missvisande och visar bara små snuttar av krig, i princip, och det krigas trots allt inte speciellt mycket, mer än i slutet som i alla filmer där det finns action med.

Annars är väl mitt spontana minne från den att... visst, den innehåller en del typiskt amerikanska ingredienser som att vem som räddar världen, vem som blir tillsammans med han som räddar världen och sådär...

Men det är fortfarande en så... snudd på genialt ihoppusslad story att även om vissa saker är uppenbara, så löser det sig mer än väl med små detaljer som drar med en känslomässigt. Och det är kanske det viktigaste med en film? Det räcker inte att ha en bra story om filmen ser ut som skit, och inte heller går det att glida fram med en snygg film som inte handlar om något.

Aldrig tidigare har jag sett en film som både känts lång... men samtidigt för kort. Filmer har fått mig att, som den Siste Samurajen, vilja flytta till Japan och bo i någon liten samuraj-håla. Men ja, den gjorde mig samtidigt mer deprimerad än någon annan film tidigare gjort. Det känns väldigt konstigt att en så fin film kan föra med sig så hemska saker. Det skulle ju förstöra försäljningen av filmen något om man varnar folk för att de kan bli deprimerade... o_O Men seriöst, det är faktiskt en kluven situation, huruvida man vill att personer ska se den eller ej.





http://www.youtube.com/watch?v=4bfGIA-fnl4

Kommentarer
Postat av: Linda

Får bara mindre och mindre lust att se den >.<

2010-04-28 @ 11:30:28
URL: http://kaffekatt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0