Jag är lite kristen!

Ja, det gick precis upp för mig! En viss bror till ett ex sa en gång något i stil med att man inte behöver leva efter allt en religion står för för att vara, t.ex. kristen. Självklart är det så. Annars vore inte många religiösa, då man måste välja vissa bitar.

Förmodligen finns mer "kristna bitar" i mig än jag själv håller ordning på eller bryr mig om.

Men jag vill i alla fall snylta lite på kristenheten med mitt lyssnande på Flyleaf som trots allt är ett kristet, men ändå, fruktansvärt bra band som jag inte skulle vilja vara utan! Så ja, jag är lite kristen för att jag tycker Flyleaf kanske är det bästa som finns i musikväg nu (delat med Buckethead vissa stunder... och Final Fantasy 7-soundtrack!).

Bara för att undersöka hur mycket kristet tjofräs det finns i deras låtar så måste jag citera lite och se om det finns något där! I en låt vet jag, så jag börjar med den!

Från Cassie:
"Do you believe in God?" 
Written on the bullet
Say yes to pull the trigger
Do you believe in God?
Written on the bullet
And Cassie pulled the trigger

Från Fully alive:
All my complaints shrink to nothing
I’m ashamed of all my somethings
She’s glad for one day of comfort
Only because she has suffered


Från Perfect:
I tried to kill you
You tried to save me

You save me
You save me
You save me
You save me

Den sista tycker jag faktiskt är rätt bra. Det är inte till musikens fördel att den handlar om sånt den handlar om. Men jag har ju åtminstone inte problemet att jag tänker på det hela tiden som en person med engelska som modersmål gör. Jag vet själv hur omöjligt det är att bortse från en svensk text i en låt. Men i det här fallet kan jag lyssna på sången och musiken som en helhet jag gillar. Sen om de sjunger om lidande och att Gud fixar biffen får jag leva med. Det är nog utöver julen det enda religiösa jag frivilligt utsätter mig för!

1. Jul
2. Flyleaf
3. Lucia

Runt jul kan det t.o.m. vara nice att gå till kyrkan, sån stämningsmänniska är jag! Det kan vara mysigt!


Kommentarer
Postat av: Linda

tssssssssssssssssssssssssssss. Kristen och för vaccin, hur ska det här sluta?

Fast jag kan ju sträcka mig så långt att jag följer med dig till kyrkan ;)

2009-10-22 @ 11:47:04
URL: http://vidgadevyer.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0